zaterdag 11 oktober 2014

Demontage koelsysteem

Luchtgeleiding met er achter de radiator.
Het echte werk is nu begonnen.
Vandaag de radiator gedemonteerd.
Wat een ***tewerk
De kap die er voor staat om de lucht naar de radiator te geleiden is met geen mogelijkheid los te krijgen. Dat wil zeggen, hij zit met nog 2 bouten vast aan de radiator zelf op een plaats waar ik er niet bij kan.
Het geheel komt klem te zitten tussen de front valance en de motor zelf.
4 jaar geleden is hier een nieuwe radiator geplaatst. Ik vraag mij af hoe de beste man die dit gedaan heeft het voor elkaar gekregen heeft.


Front valance nog op zijn plaats.



Aangezien de front valance er toch af moet heb ik deze maar voorzichtig los geslepen met de flex. Helaas is een gewone haakse slijper veel te groot voor de beperkte ruimte die ik heb, dus gebruik ik daar mijn kleine voor die op lucht werkt. Duurt wat langer, maar je kan wel goed doseren en preciezer werken.

Met een 20 minuten was het frontje er af en was er eindelijk ruimte voor de radiator te demonteren.
Met enige moeite zijn de koel slangen er af.
Altijd weer een pretje om slang klemmen los te krijgen die al jaren vast geroest zitten.
Al met al ongeveer 4 uur werk en de lekbak onder de auto zit vol met koelvloeistof.

front valance en radiator verwijderd.

Voor het eerst kan ik nu de voorkant van de motor goed zien.
Laat ik zeggen wel wat werk dus. Behoorlijk wat werk. Maar gelukkig geen dramatische roest of doorgerotte plekken te zien tot nu toe.
Ik weet het, geen garantie maar hoop doet leven nietwaar?
 Links is een van de twee brackets te zien waar de front valance en de radiator normaal aan vast zitten. Ik ben bang dat die wat extra aandacht nodig hebben.
Onderaan heeft jaren van vocht en steenslag zijn werk wel gedaan.
Ik ben nog wel even bezig...

Geen opmerkingen: