woensdag 28 januari 2015

Over cilinders en manifolds


Wat afwisseling moet je af en toe hebben als je bezig bent met restaureren. 

Gedurende een paar weken ben ik met verschillende dingen bezig geweest. Ieder op zich kost veel tijd, schoonmaken, ontroesten en ga zo maar door.
Een aantal weken geleden ben ik aan de pedalbox begonnen. 
Het vuil en de viezigheid van bijna 43 jaar zat werkelijk overal. De box was een aantal malen overgespoten, en jawel, weer goed in de undercoating. Het heeft mij na het demonteren een dag gekost om de basis schoon te krijgen. 




Gelukkig zijn de rem- en koppeling cilinder nog goed.

En als je dan alles weer in elkaar kunt zetten vergeet je al het werk wat het gekost heeft.
Zo goed als nieuw en strak in de lak!





Een aantal onderdelen passen niet in mijn straalkast terwijl die wel behoorlijk roestig waren. De propshaft had een mooie bruine kleur gekregen.
Aangezien deze is gebalanceerd is het onverstandig er met al te drastische middelen tegen aan te gaan.
Deze is daarom behandeld met Rustico Gel. Ik moet zeggen... dit spul werk echt heel goed.



De shaft is goed geprimeerd en in 3 lagen lak gezet.
De vetnippletjes een rode kleur. 











De meest tijdrovende klus tot nu toe was de outlet manifold. In totaal 8 behandelingen met Rustico gel en tussendoor goed spoelen met water.
In totaal heeft dit wel een week of 5 gekost om hem helemaal weer roestvrij te krijgen.
Geduld is een schone zaak. Af en toe werk wegleggen om later weer op te pakken is niet onverstandig.
Het resultaat mag er dan ook zijn.







Uiteindelijk is hij nu gespoten met antraciet grijze VHT lak.
2 dunne lagen en een wat dikkere binnen een uur. Hierna afbakken op 160 graden C. De verf brand dan mooi in en zal er bij vehitting niet meer af gaan. 


Ik ben deze week ook begonnen met het verwijderen van de undercoating van de auto. Een woord? F***, wat een werk.
Hierover later meer.
Berichten, suggesties of vragen zijn altijd welkom.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ik heb de undercoating met opzet in de winter er onder vandaan gehaald als het koud is is het hard en brak het er bij mij relatief makkelijk af (hamer en plamuurmes) daarna met een slijptol met een grote staalborstel er op

Nogmaals groetjes uit fryslan

Jos Graafsma zei

Ik ben er nu mee bezig en het schiet al goed op. Wat je zegt klopt wel, op sommige plekken waar de
U dercoating nog redelijk nieuw is. De rest is echt veel werk en bijna niet te verwijderen. Helaas zijn er ook wat minder leuke zaken aan het licht gekomen. De voorzijde van de bodem is rechtsvoor slecht, de footwell en firewall aan vervanging toe en last but not least het volledige supportframe van de innerwheel arch inclusief de triangulair web gewoon rot. Dat moet helemaal vervangen worden.