zaterdag 28 maart 2015

Body stralen en achteras

Het is weer even geleden dat ik een blogje gemaakt heb.
Sorry folks for waiting this long.
De undercoating van de Midget is er helemaal af en de body is naar Houben in Budel Schoot gegaan.




Dit bedrijf is gespecialiseerd in het stralen van oldtimers. Dus ik heb alle vertrouwen erin dat het goed gaat komen.


Er moest eerst een redelijk grote aanhanger worden geregeld om alles naar de straler te kunnen brengen. Met grote dank aan Wim en Hennie Rietjens die mij hun aanhanger hebben uitgeleend.

En gelukkig woon ik ik in hele fijne buurt waar altijd wel een paar mensen zijn die je graag willen helpen.
De body leeg weegt nog altijd zo'n 180 kilo dus net te zwaar om zelf te tillen. Dank aan de buren dus!

Alles bij elkaar twee keer moeten rijden om zowel de body als de deuren, schermen enz. bij Houben te krijgen. Ook daar zal de body in de kantelbrug hangen wat gemakkelijker is voor het stralen.


Nu de auto weg is, is er voor mij tijd om de achteras aan te pakken.
Een aantal bouten waar de bladveren mee aan de as zitten waren volledig vastgeroest. Twee dagen WD 40 doen dan wonderen.
Helaas vertrouw ik de bladveren niet meer. 




De rubbers die tussen de klemmen zitten zijn helemaal gevulkaniseerd. Ik begin er niet eens aan. Nieuwe bladveren dus. Inclusief alle onderdelen die de veren op de as moeten houden. Veiligheid voor alles.
Een redelijk grote klus waarbij ik voor een wat onplezierige verassing kwam te staan
Het geheel heeft door de jaren heen heel wat te verduren gehad.




Nadat de vele lagen...jawel alweer... undercoating was verwijderd bleek dat de behuizing van het differentieel een tweetal gaten had.
Smerig dun metaal waar pekel en nattigheid door de jaren heen gaatjes in hadden gemaakt.
Aangezien het differentieel nog goed is en het geen zin heeft om deze los te halen als het niet echt noodzakelijk is, heb ik de sprong gewaagd en de gaatjes dicht gelast, inclusief alle kleine plekjes die ook dun dreigden te worden.








De remtrommels, remcilinders en de remschoenen worden vervangen. Op die manier weet ik zeker dat de auto weer veilig de weg op kan. Pluspunt is dat je overal goed bij kunt in verband met ontroesten.
Hiervoor gebruik ik de Rustico Gel. En dit spul werk echt perfect.






Je moet wel heel goed naspoelen met water zodat er geen residu achterblijft.
Uiteindelijk na een week werk is de achteras in een roestwerende primer gespoten.
En wat is dat toch mooi als je je werk beloond ziet met een mooi resultaat!

Volgende klus.... waarschijnlijk de voorwiel ophanging.... Ik ben benieuwd en kan niet wachten.







7 opmerkingen:

Sam zei

hey Jos, Ziet erg goed uit. nog even en dan beginnen de leuke klusjes, elk klein onderdeel onder handen nemen en langzaamaan weer opbouwen. Veel plezier!

Jos Graafsma zei

Ik kan bijna niet wachten Sam, maar tussendoor maak ik allerlei onderdelen klaar. Zo is het hele remsysteem voor de achterwielen inclusief de handrem, beugels en kabels al weer als nieuw. Straks nieuwe remcilinders en remschoenen monteren. Het is een feestje om aan de auto te werken.

Unknown zei

Gaat mooie zo en inderdaad straks komt het mooie werk het opbouwen. Vind dat altijd de leukste tijd je ziet dan een auto weer tot leven komen

Groetjes uit Friesland

Sam zei

Heb je hem al terug Jos? Ben benieuwd naar het resultaat! Gr, Sam

Jos Graafsma zei

Hij is terug Sam. Het heeft een weekje of 6 geduurd maar ik kan weer verder.

Jos Graafsma zei

Hij is terug Sam. Het heeft een weekje of 6 geduurd maar ik kan weer verder.

Jos Graafsma zei

Hij is terug Sam. Het heeft een weekje of 6 geduurd maar ik kan weer verder.